برگزیده ها

ترویج فرهنگ کتابخوانی با معرفی و گزیده خوانی کتاب های خواندنی و شنیدنی!

برگزیده ها

ترویج فرهنگ کتابخوانی با معرفی و گزیده خوانی کتاب های خواندنی و شنیدنی!

برگزیده ها

من جوانان بسیاری را دیده‌ام که حتی مطالعه‌ی کتاب رمان را هم میل ندارند! کتاب رمان را یک هفت هشت ده صفحه می‌خوانند و می‌گویند حوصله نداریم؛ در حالی که حاضرند بیست دقیقه، یا نیم‌ساعت بنشینند و تبلیغات تلویزیون را، که قبل از شروع فیلم پخش می‌شود، تماشا کنند!
🔴 حاضر نیستند در این بیست‌دقیقه حتی همان کتاب رمان را بخوانند؛ حالا نمی‌گوییم کتاب اجتماعی، سیاسی، یا کتاب علمی، این ناشی از چیست؟

🔴 ناشی از عدم اعتیاد به کتاب است.

🔴 مردم میل به کتاب‌خوانی ندارند؛ برای این باید فکری کرد.

📚 مقام معظم رهبری مدظله‌العالی
۱۳۷۶/۸/۱۹

کانال ما را در سروش دنبال کنید:
http://sapp.ir/book_reader

پنجشنبه, ۳ فروردين ۱۳۹۶، ۰۴:۲۸ ب.ظ

دنیا، مدرسه انسان

جاده

در نهج البلاغه، بخش کلمات قصار، آمده است که شخصى آمد خدمت امیر المؤمنین على (ع) و زبان به ذمّ دنیا گشود که دنیا چنین است و دنیا چنان، دنیا انسان را فریب مى‏‌دهد، دنیا انسان را فاسد مى‏‌کند، دنیا دغل باز و جنایتکار است، و از این قبیل سخنان.
این مرد شنیده بود که بزرگان، دنیا را مذمّت مى‌‏کنند، خیال کرده بود مقصود از مذمّت دنیا مذمّت واقعیّت این جهان است، مقصود این است که جهان فى حدّ ذاته بد است، نمى‏‌دانست که آنچه بد است دنیاپرستى است، آنچه بد است دید کوتاه و خواست محدود است که با انسان و سعادت انسان ناسازگار است.

على (ع) به او فرمود: تو فریب دنیا مى‏‌خورى، دنیا تو را فریب نمى‏‌دهد، تو بر دنیا جنایت وارد آورده‌‏اى، دنیا بر تو جنایت نکرده است ... تا آنجا که فرمود:
دنیا با کسى که با صداقت رفتار کند صدیق است و براى کسى که آن را درک کند مایه عافیت است؛ دنیا معبد دوستان خدا، مصلّاى فرشتگان خدا، فرودگاه وحى خدا، تجارتخانه اولیاء خداست ...

 قرآن کریم مى‏‌فرماید:
الّذى خلق الموت و الحیوة لیبلوکم ایّکم احسن عملا «1».
 «خدا مرگ و زندگى را آفریده تا بیازماید که کدامیک از شما درست کارترید.»


یعنى دنیا که تلفیق و ترکیبى از موت و حیات است آزمایشگاه نیکوکارى بشر است.


باید توجه داشت که «آزمایش» خدا براى نمایان ساختن استعدادها و قابلیّتها است. نمایان ساختن یک استعداد همان رشد دادن و تکامل دادن آن است. این آزمایش براى پرده برداشتن از رازهاى موجود نیست؛ بلکه براى فعلیّت دادن به استعدادهاى نهفته چون راز است. در اینجا پرده برداشتن، به ایجاد کردن است.


آزمایش الهى، صفات انسانى را از نهانگاه قوّه و استعداد به صفحه فعلیّت و کمال بیرون مى‏آورد. آزمایش خدا تعیین وزن نیست، افزایش دادن وزن است.
با این توضیح روشن مى‌‏گردد که آیه یاد شده مبیّن همین حقیقت است که دنیا، پرورشگاه استعدادها و دار التربیه انسانهاست.

برگرفته از کتاب
مجموعه ‏آثار استاد شهیدمطهرى، ج‏1


1. سوره مبارکه ملک آیه 2

کانال کتاب‌خون! را در پیام‌رسان ایرانی سروش دنبال کنید

http://sapp.ir/book_reader

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی